Conversieoptimalisatie

Iedereen die een website of webshop heeft, weet dat online marketing erg belangrijk is om zichtbaar te zijn. Op de korte termijn zet je hier bijvoorbeeld advertenties voor in, zoals Google Ads of social ads. Als je op de lange termijn wil investeren, richt je je pijlen op SEO. Je zorgt dat de techniek en content op je website uitstekend zijn, maar steekt ook tijd in linkbuilding om daarmee je autoriteit te verhogen. Alles om daarmee hogere posities in de zoekmachine te claimen. 

Wat nog wel eens onderschat is, is de kracht van conversieoptimalisatie. Want als je eenmaal bezoekers op je website hebt, wil je ook dat ze converteren. Daarom nemen we in dit artikel drie trends onder de loep die jou helpen bij meer converterende klanten. 

  1. A/B testen worden nog belangrijker

Anno 2021 is er zo veel aanbod online. Het is hierdoor heel belangrijk dat je website uitblinkt ten opzichte van andere websites. Om ervoor te zorgen dat je bezoekers goed door de website kunnen navigeren, om zo uiteindelijk over te gaan op een conversie, is het verstandig om A/B testen te doen. 

Bij A/B testen onderzoek je twee varianten van één pagina of een onderdeel van een pagina. De ene helft van de website bezoekers krijgt variant A te zien, de andere helft variant B. Vervolgens vergelijk je de conversieratio van deze twee testen met elkaar, zodat je weet welke variant voor meer conversie zorgt. Dit kun je doen met titels, CTA-buttons, teksten, afbeeldingen, etc. 

  1. Uitstekende mobiele versie (mobile first)

Een groot deel van de gebruikers bezoekt websites op hun smartphone. En mobiel gebruik is heel anders dan desktop gebruik. Het is daarom belangrijk dat je website een goede mobiele versie heeft, zodat ook op mobiel gemakkelijk door de website kan worden genavigeerd. Denk hierbij ook aan een mobiel menu, het beter leesbaar maken van de teksten en het schalen van afbeeldingen.

2. Hoe gebruiksvriendelijker, hoe beter

Een gebruiksvriendelijke website is niet alleen belangrijk voor de bezoeker, maar ook voor Google. Google rekent je website namelijk nu ook af als deze niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Net als dat een bezoeker dat zou doen. 

Een ontwikkeling daarin zijn de Core Web Vitals die Google sinds afgelopen zomer strenger controleert. Hierbij kijken ze naar drie metrics: 

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID) 
  • Cumulative Layout Shift (CLS)

Kort samengevat betekent dit dat Google de gebruikerservaring op het gebied van laadsnelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit meet. Belangrijk om je website hiervoor goed te optimaliseren. 

Hopelijk heb je wat aan deze drie tips gehad en kun je hiermee je website optimaliseren. Met meer converterende klanten als resultaat!

Door admin

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *